KOGNITIV TERAPI

Har du tanker som:
"Jeg dur ikke til så meget"
"Der er ikke meget, der lykkes for mig"
"Måske vil jeg aldrig få det bedre eller blive virkelig glad"

SÅ har du uhensigtsmæssige, negative tanker!
Negative tanker hindrer dig i at opnå netop det, de egentlig har lyst til.
Sådanne negative tanker hjælper jeg dig med at slippe af med.
    

Gennem kognitiv terapi får du:

øget dit selvværd - mere glæde - mere energi - mere overblik - mere overskud. Du bliver bedre til at følge dine ønsker og drømme. Du bliver bevidst om at styre dit eget liv. Du føler dig godt tilpas og fri. Fri til at være dig selv - og hvile i dig selv.

    

Hvad er kognitiv terapi?

Ordet kognition betyder "erkendelse" eller "tænkning".

Den kognitive terapi beskæftiger sig med vores fortolkninger af verden. Den bygger på sammenhængen mellem vores tanker, vores følelser, vores adfærd og måden vores krop reagerer på. Jeg guider dig til at arbejde med disse forskellige aspekter, så du kommer ud af de mønstre, der virker hæmmende for dig. Den selverkendelse du herefter får, giver dig en øget følelse af kontrol over dit eget liv, og du oplever en styrkelse af dit selvværd.

Jeg benytter den kognitive arbejdsmetode mere eller mindre i al min terapi, alt efter hvor jeg mener, den gør mest nytte.

Du får kognitive arbejdsopgaver med hjem mellem sessionerne. Du oplever, at du på den måde selv skaber stor og fortsat udvikling i dit liv. Har du depressive symptomer, arbejder jeg typisk med at få fokus på dine negative, urealistiske, selvbebrejdende og pessimistiske tankemønstre. Jeg hjælper dig med at ændre dem, så du kommer til at tænke mere hensigtsmæssigt og derved bliver mere realistisk i dit liv.

I behandling af bl.a. angst, depression og OCD er den kognitive terapi særligt effektiv. Ved sværere tilfælde indenfor disse diagnoser, vil jeg foreslå et samarbejde med din læge.